logo


Rapid SSL SEAL

15.13. מעיינות ונביעות בולטים בסיני הראויים לאיזכור נוסף

עין-אום אחמד וביר א-צוויר
מעיין גדול ודקליית ענק הממוקמים במזרח-סיני בואכה הואדיות הנושקים למדבר א-תיה, המנקזים את שיפולי רמת א-תיה.. משערים כי זהו אחד המעיינות הגדולים בסיני, ששפעו בשנות ה-70-80 כ-6.5 קוב מים לשעה. בפי הבדואים מכנים את עין אום-אחמד גם כמעין אל-עין. הוא ממוקדם במעלה ואדי זלקה ונבחין בצדם בנוואמיס. מזרעות של בוסתנים בצדו המערבי של הואדי היורד מצפון לדרום.. היו בדואים מפורסמים מבחינת שליטתם באזור הן על החקלאות שבו והן על ההברחות, כגון בוסתן אל-נז שלא היה אלא בדואי מכשר מבני התרבין.

בקרבתם נבחין ברס-אום-כלב ונקב-אל-כלב, ואופייניים לו עורבים חומי-עורף, בולבולים וחסידות לבנות שמצאו את מותן בדרכי הנדידה הקשות (ראו קישור לזואולוגיה). בקרבתו קניון ואדי-אל-עין המתחתר במצוקי גרניט גבוהים, והוא ניצב בדרכנו לואדי זלקה. לפי האגדה מסעוד יצר את בני המסעודים שאינם מצויים עוד בסיני. אבן ג'אזי היה זה שישב בעין-פורטגה. היה משורר שישב גם בכלא בקאהיר, ואף שידר משם מיסות לתושבי סיני. עושרו בא לידי ביטוי לפני כ-30 שנה בכך שהיה מראשוני המחליפים את הסילון ששואב מסורתית את המים למשאבה מודרנית, וקנה את עולמו באזור. (ראו שייח' עטיה ואגדותיו).

אחד מההרים החשובים במסלול ג'בל רזלני ועין אום-אחמד. חשוב להזכירו, ובעיקר את ג'בל ברקה הצפוני מאחר ובדרכנו בקרבתו עשויים אנו להגיע לביר אל-צוויר (צוארה). שמאפיינת שלושה מקורות מים חשובים באזור דליל במים. פירוש שמה "התמר הצעיר". עד מלחמת ששת הימים היו מגיעים הנה בדואים בעת גדיד התמרים והיא אף היוותה מרכז מסחרי. היא שימשה באר מים מרכזית לתושבי האזור ובקיץ לא נהגו לישון בה בגלל עקיצות חרקים. כ-40 ק"מ מזרחית מביר א-צוויר ממוקם "קניון הקשת" היפה אפילו מקניון הצבעים.

כשני ק"מ לאחר ביר א-צוארה ניכנס מכיווון ואדי ותיר/חיסי לואדי תור-אום-אחמד ונעלה בו עד רס-א-גלב וממנה נצעד רגלית לתצפית על עין אום-אחמד משיפוליו הדרום מערביים של ג'בל א-גונה.
האגדה מספרת  על סולימאן וסליחן מאבות התרבין, שהלכו לעין-אום-אחמד, שאז הופיעה מאי-שם הרולה שאכלה את הבן, שנעצר כדי להתפלל בעוד שאביו המשיך הלאה. כששמע על שארע לבנו זעם עד מאוד והמתין לרולה במארבים במשך זמן רב. הוא אף נאלץ לשחוט את גמלו ובישל לעצמו את אחת מנעליו כשאזלו מקורות מזונו. לבסוף כשהחל בבישול נעלו השנייה, שאז בדיוק הופיעה הרולה מתוך המערה שבאזור (ויש רבות כמותה) והוא ירה בה כדור בדיוק לתוך עיניה.


מסלול ההליכה אינו אלא כ-2.5 ק"מ וניתן לעשותו מעגלית ולהיעזר במשאית שמבצעת סיבו ובאה לאוספנו דרך ואדי ליתהי, ובתחתית ואדי אל-עין.
בהמשך נעבור במעין עין אל-גולה בצומת ואדי ליתהי עם הע'זלה, מיקמאמן הממוקש וע'זלה המרוחק.. ניסע בו, כשבר מקביל לשבר הגדול, ונבחין בצפון בג'בל-א-צפיר, ומדרום בג'בל ברקה המרכזי, ג'בל רלים, ג'בל רום, ומשמאלו עמק עין חוד'רה, או בפי הבדואים ג'בל מזליגה. דרך ואדי ליתהי נפרצה על-ידי הבדואים כדי לקצר את הדרך מעין חוד'רה לעין אום-אחמד וכדי לא  להשתמש עם ואדי ע'זלה. צומח נוף גרניטי מתמעט עתה לאור שפע החולות המתגלה באזור. שיחי שיכרון סיני בפריחה גם בדצמבר. מכייוון ואדי ע'זלה נוכל להיכנס לג'בל מליח'ס או אום-מליחס דרך ואדי רוהיביהי. פירוש "אום-מלייחס הוא "טרפות האמא". כ-100 מטרים גובה בעליית דרדרת ומהפסגה אפשר להבין במאגרי מי שיטפונות בדואים המאפשרים להם לגדל אבטיחים בקיץ ודגניים בחורף.  הגענו עתה לשפך ציר זיווה, אזור עין חוד'רה והרי הגידים התלולים (ג'בל ג'יאדאת אל-לילע).לאחר שחוזרים לע'זלה מואדי מזלגה, עולים על ציר זיווה בק"מ ה-280 מהכביש.

באזור ג'בל מותאמיר, הרי ג'בל ברקה, דיונת צפרא לכיוון אזור ביר סעל. באחד מסלעי הכתובות באזור ציור של אריה ככל הנראה מהתקופה הצלבנית מאחר ואין באזור. כמו כן ציורי ג'ירפות, נחשים ועוד. לאחריו ההר החלול, הוא ג'בל מחרום או ההר הנקבי, בקעת ברקה, ואדי א-דודא, דיונת א-דודא שהיא הדיונה הגדולה ביותר בסיני שגובהה עשוי להגיע ל-400 מטרים. בתחתיתה אבטיח פקועה בהמוניהם, געדה, ויש אומרים כי אחד מסיורי אחת היחידות המובחרות שלנו הצליח לנתב את דרכו בג'יפים באזור זה.

עין אל-עליאת ומורי הדרך לסירבל
נמצא בואדי אל-עליאת, העולה אל הסירבל, והמנקז את צפון-מזרחו של הג'בל. המעיין הוא מקום אסטרטגי חשוב לעלייה לסירבל משום ששתיים משלוש הדרכים העולות אליו חייבות לעבור בו. האחת, נקב שהרני, והשניה, נקב פרנג'י שהוא מעלה קשה יותר. דרך שלישית שעוקפת את שני המעלים האלו היא ארוכה יותר,אך מתונה יותר, ולכן היא המומלצת להעפלה להר. אפ מבקשים אתם להעפיל להר כדאי לברר באזור תל-פירן על מורי הדרך המועדפים להר, המשתייכים לבני הגררשה. (ראו קישור ל"נזירות").

עין אל-ג'יניה
מעיין מפתח בתכנוני סיורים בג'בל בב, המהווה נקודת זינוק לסיורים בכל אחת מפסגותיו. ראה ג'בל בב.

עין-סודר
אחד המעיינות המרשימים באזור צפון-מערב סיני, בקרבת רמת-א-תיה, המתגלה בקילומטר אחד ממזרח לעין-תיסר אל-מלח, באפיק ואדי סודר, שבו כמה מעיינות ונביעות שבצדם שיחי סמר ומחלוח, פניות נופש נעימות ונאות-מדבר עטורי דקלים, וכל אלה בקרבת הכביש המוביל לאל-עריש.

עין-פורטגה
המעיין בעין פורטגה שבואדי ותיר היה מפורסם בעבר יותר ממה שהוא כיום. הוא גם לא מה שנשאר ממנו מאז סללו את הכביש באזור, ושיטפונות אחדים כבר חיסלו חלקים ניכרים ממנו. למעשה, לפני כעשור שנים נותרו ממנו בעיקר הדקלים ועין-פורטגה הקסומה איבדה מזוהרה. הכביש העובר כאן נחשב הכביש הצפוני מסעודיה ועקבה בואכה נואיבה באמצעות מעבורת, ומכאן בואכה קהיר, וסעיף משנה לו עובר בעין-נטפים, גם כן עד קהיר (דרך א-תמד) (ראו ואדי ותיר).

עין קסיב
נכנסים למסלול רגלי קצר למעיין ידוע זה בק"מ ה-216, וכ-2.5 ק,מ צפונית לביר א-צוויר. גסבה, פירושו "קנים". מגיעים לבריכה בנויה במעלה נווה-מדבר בו צומחים לרוב באשן עגול-פרחים, אשתר הביצה שיש גם בעין-תאו ועין אווזים בצפון הארץ, ומזהים עקבות יעלים רבים שהגיעו לשתות. זהו ואדי צר, שמעידים עליו לא פעם עקבות של שיטפונות שסחפו הכל. כך גם בייר-אצוויר הסמוכה. עין קסיב חשוב לנו בהיותו גבול דימיוני ומעשי בין נחלות בני התרבין ובני אל-חווט, שהטריטוריה שלהם משתרעת עד ואדי חיסי. משערים כי זוהי אחת מדרכי ההברחות הבולטות בסיני. מביר צוויר הולכים עם גמלים, ומעמיסים אותם עם ציוד לכל הפחות עד ביר-א-חיסי. יש עמדות צלפים רבים עם מדרונות, המבטאים עמדות ציד קדומות. מנינו בעבר לפחות 8 מהן, מאחר ולפי אחת המסורות הקדומות מאפשרים לצבי או ליעל לשתות כאוות נפשו בטרם יורים בו כחלק מאסטרטגיית הציד שלהם.

פרש
פרש הוא עמק (נעלם?) בין שני הרים, מעין צורת נוף שאופיינית רק להרי גרניט.

סרביט אל-חאד'ם
(ראו קישור לארכיאולוגיה ויהדות).

פרש פריע'ה וואדי נוגרה
נבחין בו בניקוז ואדי נוגרה לצד אחד ולכיוון מוחסין בצד שני. שלושת הבוסתנים העליונים (ב-1983) בכיוון הכפר אבו-סילה, שייכים לבני הג'בליה, והרביעי לבני האוולאד-סעיד. הבוסתנים האלה קרויים בירכה, על-שם בריכת המים במישור ועל-שם הבוסתן מולה ששמו "בירכת-אל-בוסתן". הנוגרה הוא ואדי קניוני מרהיב בגלל דייק הבנאת המתווסף לדייק הטבעתי שיוצר סגירה נוספת, ולכן, בגלל בעיות ניקוז של ההר הגבוה לכיוון הפירן, נוצרו קניונים, שהנוגרה הוא אחד המרשימים ביותר בהם. בגלל אורכו והחשש להישאר בתוכו מבלי להגיע בתכנון-מוקדם ללינת-לילה מסודרת, אנו ממליצים להצטייד במדריך מקומי המכיר היטב את שביליו, ואם לא מצליחים לסדר רכב שיגיע לאסוף אותנו מ"שייח-עוואד, מקעד ידוע באזור, שאז אפשר להמשיך דרך נקב-אל-הווא, שבסופו, נגיע לכפר אבו-סילה, וממנו הלאה. במרץ-אפריל נבחין בו בשפע פריחת לענת-יהודה ופריחת פרגה (כמו הפרג; ראו נושא זה ב"סמים, אתנובוטניקה ורפואה בדואית").

פרש רומנה וואדי זעתר
למרגלות ג'בל אסווד. בהצטלבות עם ואדי מינה, יש עיקול רציני בואדי ג'יבל לכיוון צפון-מערב, ו-2.5 קילומטרים ממנו, ניתן להתחבר למסלול מקוצר לכיוון ג'בל בב. ואדי זעתר יורד לפרש רומנה, ונמצא בבעלות בני הג'יבליה. נבחין בו בעצים זקנים של בוסתן נטוש וביערות עצי עוזרר, וביניהם קני מדברון. יורדים בעיקול ואדי זעתר, פחות או יותר לכיוון דרום, כשהירידה בפועל נעשית בנקב-בריחה.

קלעת ג'ונדי
"מבצר החייל" ממוקם בקרבת עין-סודר, בדרך קדומה כנראה אף יותר מדרב-אל-חאג' העוברת בהרי אילת לא הרחק מהגבול בין סיני לישראל.
קע-א-נקב, בורות המים, מזרח אילת וקניוני החול הצבעוני באזור בקעת הירח
המישור מעל אילת מבטא עבורנו מעבר חד בין מעלה אילת המבותר והמדרוני לבין המישור, ולכן, פירוש שמו: מישור המעבר/מישור המעלה. לדוגמה, מישור עמיעז הוא סהל או סוטוז-אל-עמיעז. תכונתו של קע, והמפורסם בהם הוא הקע באזור א-טור-אבו-רודס (ראה להלן, אל-קע), שהוא שקע טופוגרפי רדוד בנוף, שיש לו נקודת מרכז נמוכה, ושוליו גבוהים מאשר במרכזו, ויש לו ניקוז פנימה ולא החוצה. המישור הקשיח של קע-א-נקב מעל אילת הוא בוץ מלוח המתוחם על-ידי קווי העתק ממזרח ומצפון. (למשל, גבעה 833 במזרח). סיור באזור יכול להתבצע באמצעות נסיעה דרך ואדי שלמה מחופי אילת, צפייה מהר יואש, וסריקה של בורות המים של קע-א-נקב וטיול משולב בקניון הכתובות-אום-סידרה העילי. בתצפית על בקעת חווארה וחלק מבקעת אבארתה ניתן להבחין בתחילת ואדי חווארה העילי והתמילה שבו. בואדי חווארה נמצא קניון ההפתעות וסיומו של הואדי יכול להיות בלינה בביותי למרגלות קניון הסהרונים. בתקופה שלאחר חתימת הסכם השלום עם מצרים הופקע השטח ממטיילים שאינם יכולים לפקוד אותו כבעבר, ובכך נסתם הגולל על סיורי כתובות עתיקות ומפגשים עם איש מיוחד השומר על קניון הכתובות. (ראה שם).

באזור זה של ואדי-שלמה (ואדי מסרי) נבחין בג'בל מסרי, מעין קונוס גרניטי שמהווה את נקודת הגבול עם המצרים. נחל שלמה הוא אחד מארבעת הנחלים היורדים מהרי אילת לים-סוף, בעוד שרוב הנחלים באזור הרי אילת מתנקזים לערבה ורק אחר-כך יורדים למלחת אילת, וביניהם נחל רודד, שחורת, עמרם, נטפים ועוד. אמת ותם, היא חוות המיכלים מתנקזת באמצעות נחל גאוף. נחל גישרון בקרבת הגבול עם מצרים מתנקז לים-סוף. בכל אופן, כל הנחלים הנ"ל מתנקזים מזרחה בעוד שהאחרים יורדים דרומה. כביש אילת-שדה התעופה הישראלי לשעבר "עציון", ממשיך מעבר לבסיס לעברה של תחנת אל-תמ'ד, ותחנת נחל-אזור המיתלה בדרך עפר.

אל-קע
המישור המפורסם למרגלות ג'בל סירבל וג'בל אום-שומר המשתרע מזרחית לא-טור ואבו-רודס.

רכס סיאו
מפריד בין נקב-אל-הווא לרכס הפריע'ה.
רמת (מדבר) א-תיה (ראו א-תיה)
מדבר א-תיה היובשני מפריד גיאוגרפית בין מרכז ודרום-סיני, בין צפון ודרום-סיני, ויש בו סלעי קנומן לרוב. הגיאוגרף מנחם מרקוס דיווח עליו בעבר בסיוריו, שבמהלכם כמעט ולא נתקל בנפש-חיה, אך חווה שיטפונות מרהיבים, אף שגם מסוכנים, לידיעת המטיילים הבוחרים להתחקות אחרי הטבע הפראי שבו. מדבר א-תיה הוא שולחן גיאולוגי (נודד) ומכאן שמו "מדבר התועים. א-תיה פירושו מדבר ובקרבתו נבחין בקברי נוואמיס באזור עין-אום-אחמד.

רמלות
משטחי חולות אופייניים למרגלות מצוקי א-תיה. אלה חולות פנימיים ולא חולות נודדים שנוצרו מבליית אבן-חול הבונות את השטח ואת מצוקי א-תיה. זהו מישור גלי שבו בליטות בודדות ואזור שבו ואדיות רחבים, נוחים למעבר רכב-שטח, ובהם שיחי חמדת השיח ושרביטן מכונף. מי הגשמים מחלחלים במהירות פנימה, אך בשנים גשומות במיוחד מתכסה השטח במרבדי פריחה מרהיבים של קחוון ומלענן, המשמשים למרעה, אך האוכלוסייה הבדואית איננה מרובה באזור.

רמת-עג'מה
רמה גבוהה, שוממת, וללא מקורות מים משמשת בעיקר כשטחי-מרעה לבני א-חווט, התרבין ובמעט גם לבני המזיינה. מניחים כי יש בה יעלים, אך הדבר לא נבדק כיאות.

רס-מוחמד ונקיקי מבוכים
בנסיעה משרם-א-שייך לכיוון רס-מוחמד עוברים בדרך את ואדי חשבי. לעינינו יתגלו גושי אבני-חול לבנה המונחים שכבות על גבי שכבות, ואמנם מקורם מגושי צדפות אלמוגים וכדומה, שהושפעו מהרוח שהגיעה תדיר ממפרץ סואץ לעברו של ואדי חשבי. זרימות-מים ושיטפונות מאוחרים יותר חרצו בו את שכבת החול ויצרו את הקניון שבו עובר הכביש, ובעיקר לאחר מכן , את נקיקי-מבוכים" המפורסמים שהמטיילים אהבו להגיע אליהם במשך רוב שנים. שלט לעברם של הנקיקים מופיע בצד הכביש מיד לאחר קו פרשת  המים שממנה ניתן לצפות לעברו של מפרץ סואץ. הכביש עצמו עובר על תשתית מלחה, קרקע שריכוז המלחים בה גבוה במיוחד בגין הצפות ימיות, רסס-גלים ועלייה נימית של מי-ים. הקרקע באזור עקרה והצמחייה בה מועטת, ולכן בולטים לעין כתמי זוגן אדום (עלים בשרניים), צמחי אוכם שגבעוליהם מעוצים ופירותיהם שחורים. (ראו קישור "בוטניקה").

מימין לדרך עד לים מבחינים לרוב  באזורי הגאות והשפל, לעתים עשרות מטרים של לגונה נחשפים לעין (במזרח-אפריקה לעתים למעלה מקילומטר אחד), וזאת בגלל השתפלות מתונה של החוף לעברו של מפרץ סואץ, ולאמתו של דבר גם בחופי האוקיינוס ההודי בואכה דרום יבשת אפריקה. בזמן השפל מתגלים אלפי סרטנים מתרוצצים בחוף, קונכיות וצדפות שונות. בשונית האלמוגים ברס-מוחמד בולטים עלים אלמוגי-גוש גדולים ומעוגלים, אלמוגי-שיח, קיפודי עפרונות שקוציהם האדמדמים בולטים למרחוק, צדפות-ענק כחלחלות-סגולות כמו הטרידקנה, דגי שונית אופייניים כמו פזיות, פרפרונים, נתחנים, קרנפונים, דגי-תוכי, ופה ושם כרישי-שונית, כמו גם כרישי ים-פתוח ודולפינים.(ראו קישור לזואולוגיה").

בולטת לעינינו "הגבעה השחורה", במרכז רס-מוחמד, שבנויה גיר קשה, ומעט אחריה התפצלות דרכים: האחת מוליכה דרומה לעברו של מזרח עתיק מהתקופה הרומית, והשניה מוליכה ל"תעלת המנגרובים", חברת צומח טרופית המאפיינת מים מלוחים רדודים, ששורשי המין היחיד בה בסיני, האביצניה הרפואית, מזדקרים אל-על, הואיל ששורשיה אינם מאווררים די הצורך. צמחי המנגרובים קולטים חמצן דך שורשי האוויר. בגיאות שורשי האביצניה מתכסים וקליטת החמצן מושבתת. מליחות-המים גבוהה מזו בצמח, וייתכן והצמחים קולטים את המים בצורה סלקטיבית, כי העלים מפרישים מלח על פניהם, דרך בלוטות המתגלות בתחתית העלה. תפוצת ופיזור הזרעים היא בעיקר בציפה על פני המים, ולאחריה הם נובטים בחוף הרדוד שבו הגלים אינם מכים בחוזקה, ובכך אין הפרעה להשתרשות הנבטים (ראו קישור "בוטניקה").


לאחר הביקור והצלילה בקרבת רס-מוחמד כדאי להשתדל בדרך חזרה לא לפספס מעט מזרחה (לפנות ימינה), לאחר קפל-קרקע מגודר באבנים, את נקיק המים הצלולים הצר שנוצר כאן ב-1968, לאחר אחת מרעידות האדמה התכופות באזור. נקיק זה קשור במערכת חריצים תת-קרקעית ועמוקה המוליכה אל הים. נגלה בו אצות וסרטן עיוור, מהנדירים באורגניזמים באזור. לאחר שנפנה בו, כמסומן, לכיוון דרום-מזרח נוכל לגלות את "בריכת הנקרה", שאף היא קשורה לי במערכת נביעות תת-קרקעית. מי הבריכה הזו מלוחים למדי, ובהם נבחין במשקעי גבס וגיר, ובאצות אשר מכסות את תשתיתה הרדודה, כ20- עד 50 ס"מ עומק. על שפת הבריכה צומח סוואד איצטרובלי. אם נמשיך עתה בדרך המובילה אל קצה הראס, נלך במצוק גבוה הבנוי על שונית עתיקה בת כרבע מיליון שנים. לגובהה הנוכחי, כ-40 מטרים מעל פני הים, הגיע המצוק בגין תהליכים טקטוניים ובגלל נסיגת הים. לאורכה יש גם מסלול מצפורים על האיים שדוואן, סנפיר, טירן, וכמובן מפרצונים לרוב בדרך לשרם-א-שייך. (ראו קישור ל"גיאולוגיה וגיאומורפולוגיה").

שייח-עוואד וקברי-שייח דגמת נבי-צלאח
האתר שייח'-עוואד מפורסם ביותר במיקומו מעל ואדי ע'רבה, והוא אחד מאתרי הישובים הכנעניים בתקופת הברונזה הקדומה. אחד משני קברי השייח' של בני הג'בליה. בעבר טענו כי בית הקברות של בני הג'יבליה בקרבתו הוא הגדול ביותר. שייח'-עוואד ידוע בהיותו מקעד משובח ומפותח, מאחר ומשמש גם כמסגד שלא מצוי בכל קבר-שייח. הגיעו אליו זיארות רבות שנועדו, בין השאר, לאישה המתקשה להתעבר למרות רצונה בכך, ועוד. ידוע כי לכל אחד מקבוצות הבדואים בסיני יש את הזיארה שלו. עד 1983 היה ידוע לנו בסיני על כ-200 קברי-שייח, שחשיבותם בעיקר פוליטית, והזיארות שלהם, נועדו בעיקר להעברת מידע וידע.

נבי-צלאח הוא למשל, קבר-שייח של נביא, ועובדה היא כי כל אחת מהקבוצות בסיני עולה אליו לרגל במועד משלה. חשיבותו אוניברסלית, ידועה גם במקומותינו. מספרים כי הסיבה לריבוי בשמות קברי השייח – נבי-צלאח – מקורם בקללת הנביא צלאח את האדמה, שזו בתגובה, לא נתנה לו להיקבר בה, ואולי משום כך מרובים קברי השייח האלה בסיני ומחוצה לו. כלי הקפה שבו הנקראים "בקרד", כלי התה הנקראים "ברדה", וכוסות הקפה, הקרויות "פינג'אן" היו בו בעבר מוכנים לכל דיכפין, אך ברבות השנים חלה בנדון הזנחה ולא ניתן היה לגלותם בביקור שכזה, אם כי ייתכן והמצב חזר לקדמותו. בכל מסגד שכזה שאנו מגלים בנבי-צלח, כיוונו נקבע למכה בסעודיה, ובא לידי ביטוי בשקע בקיר. שייח' עוואד נבנה על-ידי המינהל הישראלי. קבר שייך אחר הידוע לנו ובו שני קברים הוא שייח/ שביב, אותו שייך שהאגדה מספרת כי הפך את עצמו לגמל. (ראו קישור "בדואים" ו"מגורי בדואים").

שייח' עטיה
ממוקם באזור ואדי ותיר, ואדי חיסי ועין אום-אחמד. מפורסם באגדות שניתן לספר בהן על הקשר בין צופים על המסילה החיג'אזית המזהירים את יושבי הואדיות על בואם. הם נהגו לדהור על נאקת גמל מיוחדת שהייתה חסרת-צלע אחת בגמל רגיל והגיעה למהירות גדולה יותר מהרגיל. זיהו אותה על-פי טביעות רגליים שלה ובהתאם ידעו התוקפים שאין ביכולתם להפתיע עוד את המקומיים. לדעת שאבו (שבתאי לוי) השייח הקדוש לבשאוים משום שהוא מקשר ביניהם לבין האדם הפשוט והאלוהים. לדעת עימנואל מרקס קבר שייח' כזה  נועד להיות מרכז קהילתי כמו שייח' עוואד. תפקידו העיקרי של השייח', לפתור בעיות שטרם הצליחו לפותרן. דווקא שייח' עטיה בולט בהעדר בית-קברות בקרבתו או בהעדר מרכז קהילתי סביבו.


האגדה מספרת כי עטיה היה אדם נמוך-קומה ומכוער שהגיע עם נעמי למנהיג בני הוואסל שנעלמו, וביקש ממנו להתחבא מפני אויביו הרודפים אחריו. לא עזר לו והקרב החל בין בני התרבין ובין בני הוואסל, שבעקבותיו זכו בקרב הזמני בני הוואסל. לראש השבט היו שתי בנות: האחת, יפה. השניה, מכוערת. שני הגברים רצו להינשא כמובן ליפה ביניהן, ובעיקר עטיה שחשב כי מגיע לו גמול על עזרתו לבני הוואסל בקרב עם התרבין. אולם, לא רצו לוותר לו, ולכן, התקיים קרב עם רובים ארוכי קנה, שבמהלכו המכוערת עזרה למכוער והיפה ליפה, ואז קיבל עטיה רק חלב-גמלים בעור שחשיבותו עלובה, בעוד שהיפה זכתה לקערת עץ מהודרת. לאור תוצאות הקרב, הוגשה לעטיה כוס, כדי להדגיש עד כמה סייע לבני השבט במלחמתם. אולם, הלה ציפה שכעת לאור גבורתו היפה תסתכל עליו בהערצה, ולכן, רבה הייתה אכזבתו כשנוכח לדעת כי בינתיים התחתנו היפה והיפה ביחד. לא נותרה לו כל ברירה והיה עליו לקיים יחסים פרודוקטיביים עם המכוערת, כדי להעמיד צאצאים לדור הבא, אך צאציו היו מוכרים מאז כבעלי הקרחת.

יש מאז כמה אגדות על השייח' החסין מכדורים שהפך אותם לגללי עיזים, וכן הלאה ועל כך שבני התרבין באים לקבל את ברכתו לפני יציאתם לקרב. אם הכל הולך למישרין הם יוצאים לקרב ותקווה גדולה מפעמת בהם, אך אם לא כך הדבר, די להם שאחד מסוסיהם ישתולל, חבלים ייקרעו וכו', כדי שיהיה עליהם לבטל את התוכניות. מיקום קבר השייח' נקבע, לפי האגדה, היא העאביה שהתעופפה מראשו בעת הקרב, ונחתה על תלולית גבוהה מהשטח, ומאז הפכה למיקום קבר השייח'.

ביטוח צלילה החל מ- 20 ש"ח
את הביטוח ניתן לרכוש און ליין
בסוף תהליך ההזמנה מקבלים תעודת ביטוח
כמה קל, כמה חסכוני


ביטוח נסיעות לחו"ל
חופשה במלדיבים
נופשון בטורקיה
או טרקים בנאפל
ביטוח נסיעות לחו"ל
רק 1.7 $ ליום
כיסוי של עד 1,000,000 $


המקום המועדף עליך בסיני
נואיבה
ראס אל סאטן
דהב
שארם אל שייך


בניית אתרים