• מעברי גבול
    • מעבר טאבה לסיני
    • מעבר גבול לעקבה
  • כל מה שרציתם לדעת אודות סיני
    • שמורות טבע
    • מסלולי טיולים
    • נצרות
    • הבדואים והאסלם
    • פרג, דיג, רפואה ומילת-נשים
    • תרבויות
  • מפת סיני
    • עקבה
    • אילת
    • טאבה
    • טאבה הייטס
    • ביר סוור
    • ראס אל שטן
    • נואיבה
    • תרבין
    • דהב
    • ההר הגבוה, סנטה קטרינה
    • מיצרי טיראן
    • ראס נצרני
    • שארם אל שייך
    • ראס מוחמד
  • טורים אישיים
    • יומני סיני
  • צלילה בים האדום
    • אתרים נבחרים לצלילה מהחוף
    • סאפרי צלילות מספינות צוללים
    • ספינות טבועות בים האדום
    • מסעות צילום עם בועז סמוראי
  • צור קשר
GoSinay
  • מעברי גבול
    • מעבר טאבה לסיני
    • מעבר גבול לעקבה
  • כל מה שרציתם לדעת אודות סיני
    • שמורות טבע
    • מסלולי טיולים
    • נצרות
    • הבדואים והאסלם
    • פרג, דיג, רפואה ומילת-נשים
    • תרבויות
  • מפת סיני
    • עקבה
    • אילת
    • טאבה
    • טאבה הייטס
    • ביר סוור
    • ראס אל שטן
    • נואיבה
    • תרבין
    • דהב
    • ההר הגבוה, סנטה קטרינה
    • מיצרי טיראן
    • ראס נצרני
    • שארם אל שייך
    • ראס מוחמד
  • טורים אישיים
    • יומני סיני
  • צלילה בים האדום
    • אתרים נבחרים לצלילה מהחוף
    • סאפרי צלילות מספינות צוללים
    • ספינות טבועות בים האדום
    • מסעות צילום עם בועז סמוראי
  • צור קשר

הבדואים והאסלם

חקר הבדואים בסיני מגלה כי הם עיצבו את תרבות הרעייה שלהם בהתאם לתנאיו הקשים של המדבר, מיעוט אמצעי הקיום ומקורות מים, תנאי אקלים קיצוניים משתנים ומרחק רב ממוקדי התרבות, הגם שדרכי עולי-רגל למיניהם עברו דרך חצי האי.
נדב לוי
נדב לוי // 24 אוג 2020
ביטוח נסיעות לסיני
 
פתיחה
 
חקר הבדואים בסיני מגלה כי הם עיצבו את תרבות הרעייה שלהם בהתאם לתנאיו הקשים של המדבר, מיעוט אמצעי הקיום ומקורות מים, תנאי אקלים קיצוניים משתנים ומרחק רב ממוקדי התרבות, הגם שדרכי עולי-רגל למיניהם עברו דרך חצי האי. בהתאם, הם מעצבים את חייהם בגידול צאן וגמלים, נדודים אחרי מרעה ומים, ומגורים ארעיים במרחב לרבות מפגשים אפשריים ב'מקעדים' למיניהם הפזורים במרחב המדברי הרב הממדים, ובתוכו ידועים גם אזורים נידחים ביותר שצפיפות הבדואים בהם היא נמוכה ביותר.
 

 תיעוד ההיסטוריה השבטית בדרום-סיני
 
התיאור הראשון של תושבי דרום-סיני, כקבוצת בדואים ניתן על-ידי הנוסע ועולה הרגל מונדוויל בשנת 1322, שכינה אותם לראשונה "בדווים" ולא "סרצינים", "מידיאניטים" או טורוניאנים" כפי שכונו לפני זמנו. בשלהי המאה ה-14 הגיעו לאזור שלושה צליינים איטלקיים בשם פרסקובלדי, גוצ'י וסיגולי, שתיארו לראשונה את אזור סנטה-קתרינה, וציינו כי מתגוררים בקרבתה לא פחות מ-1,000 בני-אנוש, המתגוררים באוהלים ובמערות, וכי הם בעלי בוסתנים.
 
אולם, עד עצם היום הזה לא הבהירו ככל הנראה כיאות את ההיסטוריה השבטית בדרום סיני. המקור המהימן ביותר שעליו התבססו מרבית החוקרים, בתחילת תיעוד המתרחש בסיני, היו הדוחו"ת השבועיים שכתב אב המנזר של סנטה-קתרינה, החל מהמאה השישית לספירה. דוחו"ת אלה לא הועמדו מעולם לרשות אנשי-מדע לצורכי מחקר בגלל סירובם של נזירי המקום לשתף פעולה.
 
הנוסע הבריטי פוקוק (Pococke, 1743) ציין מאז כי כל שטח דרום-סיני מיושב ב"ערבים המתגוררים באוהלים", וציין גם כי עושרם "בא להם מגמלים, עזים ומעט כבשים", אך הם תוארו כעניים למדי. 
 
המצב משתנה עם פלישתו של נפוליון לאזור, התפתחות השיט הימי לאחר פתיחת תעלת סואץ ב-1869, ונתונים שהחלו להיאסף במהירות על-ידי חוקרים ועולי-רגל המציינים את הבדואים מקבוצות הצוואלחה, העליקאת, המזיינה, האוולאד סולימן (שאינם עוד בסיני) ובני ואצ'ל. כל אלה השתייכו לאגד "הטווארה", ששמותיו ניתנו לו על-שם הר סיני, הוא ג'בל טור-סינא, והשני על-שם העיירה א-טור. באזור אילת אף גבו מס מעבר ממי שביקש לעבור אל ומשטח סיני.
 
עיקר המידע שנצבר בעבר על הבדואים, התבסס על סיפורי נוסעים, חוקרים ובדואים מהמאה ה-19, דוגמת השיח' מוחמד מרדי אבו-לאהם, ראש בני הג'יבליה. בנושאים אלה התמקדו חוקרים ישראליים אחרים כמו גם נוסעים ומגלים גיאוגרפיים שתרו את האזור במאה ה-19, אך במשך כל השנים התקיימה מחלוקת בדבר תהליכי התנחלותם בסיני והגיעו למסקנה כי תמונת המצב דינמית, ולעתים קבוצת בדואים מסוימת באה לידי ביטוי, נחלשת, נעלמת ובמקומה מגיעים בדואים אחרים. לרוב הם אינם מתייחסים לגורם השליט הזמני, לעניות-דעתם, בכל אשר יפנו בסיני ולא משנה מהו העיתוי לכך (מלחמות, חתימת הסכמי-שלום או שביתת-נשק, וכן הלאה).
 

מוצא, נדידה והגירה

מאז הכיבוש המוסלמי של סיני בשנת 621 לסה"נ, חודרים שבטים בדואים מחצי האי ערב לתוככי סיני ומטמיעים בתוכם את האוכלוסיות הפגאניות המקומיות, שכונו בספרות המדעית בשם הכוללני "טרקניות". התהליך שהיה מהיר, ככל נראה, בדרך לסיני וממנה החוצה, ועדויות כתובות על המתרחש הוצגו בעיקר בתקופות מאוחרות יותר. היו שקבעו, שלא ברור כלל מי היו הראשונים שהתנחלו בסיני ומדוע נעלמו. נראה כי אחד השבטים הראשונים שהתיישבו באזור היו "בני סולימן" שהגיעו לשיא כוחם לפני כ-700 שנה.

אחרים הזכירו אותם כאחד השבטים הקדומים, וכשריד של האוכלוסייה הסרקנית הקדומה, כפי שדיווחו Robinson, ובורקהרדט (Burckhardt) שטיילו בסיני בראשית המאה ה-19. הם פגשו לדבריהם את בני השבט הזה בקרבת א-טור. ואף ציינו כי הם שרדו כנראה בהצלחה את הכיבושים המוסלמים הראשונים עד לכל הפחות שנת 638 לסה"נ, וכי מי שהשמידום היו בני הצוואלחה והעליקאת שהגיעו ממצרים לדרום סיני.

לפי גישה זו, לפיה מוצא הבדואים בסיני, הוצע שמקורם בחצי האי ערב, וכמו כן הוצע כי מטה הג'בראת, למשל, הוא בואדי ליף באזור חיג'אז, ממנו נדדו דרך הערבה עד לסיני והיגרו בהדרגה לאזור אל-עריש וחופי הים התיכון, ומשם הם התפלגו או המשיכו הלאה עד לתחומי ארץ-ישראל, כפי שהציע Musham.

מחקרים מאוחרים יותר גורסים כי בדואים הפיצו לפני אלפי שנים אצ האיסלאם במה שכונה "מלחמת הישימון". תמיד הם היו בפריפריה. היו אלה שבטים קדומים שתראבין אף לא הוזכרו עמם. היו שם שבטים כמו התיאהא שלא נתקנו בהם. היו ביניהם בני התייה ששלטו על דרך החאג' בסעודיה ואחר כך התפשו לערבה וצפון אפריקה במקום אחר כתוב שהתיאהא ילדו בשיעור 5.5 לידות לבדואים ומספרם יורד עד כדי  3.5 לימדות בקצב הילודה השנתי.

מטה התראבין, באזור טורבה במרכז חצי האי ערב, וייתכן ומסלולי הנדידה המאוחרים שלהם חופפים במדה רבה את מסלולי מטה הג'בראת. מטה העזזמה, אף הוא בצפון-חיג'אז, הגיעו למושבם הנוכחי בנגב, לאחר שעברו בערבה ובצפון-סיני. מטה בני התיה אף הוא בחצי האי-ערב, התיישבו תחילה במרכז-סיני, ומאוחר יותר חדרו כמה מהם לצפון סיני והנגב. מטה הטוארה, שעמו נכללים רוב הבדואים בסיני, הוא אוסף שבטים ללא קשר גניאולוגי או היסטורי, ולטשו עיניים כל השנים לעברם של הבדואים האחרים, אך השפעתם איננה רבה.

מידע רב אחר הוצג גם על-ידי נוסעים ומגלים אחרים, לפי סדר דיווחיהם, כמו Kaiser, Wellsted, Murray, Raswan ואחרים. (ראו קישור לרשימת הספרות). העיירות אל-עריש וא-טור, ובעיקר האחרונה, היוו תחנות עיקריות לשיבת עולי הרגל החוזרים מצריימה מהעלייה לרגל למכה, ולכן, התגוררו בה גם אוכלוסיות מוסלמיות שאינן בדואיות, כמו גם כמה וכמה משפחות נוצריות.

ראשוני הנודדים והקשר לבני-ישראל

הבדואים עצמם מאמינים בכמה אזורים שונים בסיני המתארים לדבריהם את נדודי בני-ישראל. אחד מהם, למשל, מצוי דווקא באזור מדבר התועים, (רמת א-תיה), ומכאן שאפשר לומר שגם הם מכירים את שלושת המסלולים האפשריים שנקבעו בעבר, המסלול הדרומי, המסלול המרכזי והמסלול הצפוני (וראה שם)ף לרבות מסלול אפשרי נוסף בעבר הירדן (לראייה מבני נוואמיס ירדניים, ראה נוואמיס).

ראשוני הנודדים לסיני המתגוררים בו עד היום הם ככל הנראה בני החמאדה. היו שראו בבני-ואסל את אחת החמולות של בני החמאדה בטרם התפצלו מהם לאחר עימות בין-שבטי.
לפי הבדואים, חמולת הבני-ואסל (ואצ'ל) הצטרפה לבני הצוואלחה במלחמתם בעריקאת. לאחר שהצוואלחה הובסו, נחתם חוזה שלום שהבטיח כי בני-ואסל יסולקו מחמולת-האם (החמאדה) והם הועברו לתחום המחיה של בני המזיינה, ששימשו לבני העליקאת בן-ברית באותה מלחמה. גרסאות מאוחרות יותר מצביעות על היותם שבטים נפרדים שהיו אולי בעברם הרחוק קשורים זה לזה בקשרי-משפחה, אך מעולם לא השתייכו לאותה קבוצה. עדויות מדרום-סיני (קברי-שייח'ים, תמרים) מעידים כי בני-ואסל היו מהחזקים והגדולים בשבטי הבדואים של דרום-סיני.

היו שראו בהם את אחת החמולות של בני החמאדה שהתפצלו מהם בגלל מלחמות בן-שבטיות. לטענתו, עד היום מספרם של בני הואסל בסיני מצומצם, והם "כלואים" בואדי תימן, בתחום הטריטוריאלי של בני המזיינה. מספר חוקרים סבורים כי החמאדה ובני-הואסל משתייכים לקבוצות נפרדות, וראו על כך בענייני שכנוע בני המזיינה את שני הצדדים להבין מי בן-ברית שלהם. ההתיישבות של הבדואים בסיני נראית ארעית ונעוצה בתנאים אקלימיים קשים, ובתלות לגשמים האחראים על יותר מרעה, או על שנות בצורת, במהלכן אין די מרעה לעדרי הבדואים. (ראו קישור ל"אקלים").

 

מסגרות ומוצא גנטי מאז ימי הג'בליה

עדויות גנטיות על מוצאם וקרבת הדם של שבטי סיני נחקרו בסיני לראשונה בעבודת "המוסמך" של אריאלה קאופמן-ציבלין (1971), המתבססת בין השאר על חקר יכולתם לקשור המוגלובין (Hb) באמצעות גליקפרוטאינים הנמצאים בנסיוב, שכונו הפטוגלובינים (Hp). 

ממחקרה עולה כי בני הג'בליה הם קבוצה נפרדת בעליל משאר שבטי סיני, אף כי דומה במדת-מה לאוכלוסיות ממצרים; בני המזיינה דומים לאוכלוסיות ערביות ובדואיות בישראל; לבני העליקאת דמיון לקבוצות מסודאן, אוגנדה וקניה, אך אינם דומים לאוכלוסיות ממצרים ואתיופיה; בני הפיראן, הגרארשה, הצוואלחה והאולאד-סעיד, מצביעים אף הם על דימיון-מה לאוכלוסיות ערביות ובדואיות בישראל, אך גם לאוכלוסיות מערב הסעודית. 

עדויותיה מאשרות במידת מה את חשיבת המדענים אודות מוצא הבדואים בסיני, ואת חשיבת ההיסטוריה המוסלמית בנדון מאז ימיו של מוחמד, ובדיקות גנטיות אחרות שהתבצעו במקביל או מאוחר יותר, מחזקות את הגישה לפיה בני הג'בליה שונים בתכלית השינוי משאר השבטים הבדואים בסיני (ראו קישור ל"איסלאם").

חקר מאוחר יותר של הבדואים בסיני מגלה את השתייכותם לחמש מסגרות, כשאיגוד השבטים והרקע האתני שלהם מצביע על ייחודם של בני הג'בליה בהשוואה לאחרים. הג'בליה מהווים יחידה ביולוגית עצמאית, ואינם דומים, כמו גם בני המזיינה, לאף אחד מבני השבטים האחרים בסיני. בניגוד למזיינה, הם מראים תנודות קיצוניות במערכות הגנטיות השונות. "חוסר יציבות" זה נובע מכך שחוקרים שפעלו לחשיפת מוצאם, לא הבחינו בין הפלג האולאד-גינדי, שמוצאו מצרי והובא מאוחר יותר כפלג הרביעי המשתייך אליהם, לבין שאר הפלגים שמוצאם בשבטי הבדואים בחצי האי ערב, ואולי אפילו בשרידי העבדים שהביא הקיסר הרומי יוסטיניאנוס למנזר סנטה-קתרינה מרומניה שבאירופה במאה החמישית. הג'יבליה נמנים עם קבוצת השבטים הבודדים, שאליה משתייכים גם החויטאת ובני-ואסל.

משערים שמקורם העיקרי בשלושה בתי-אב (או פלגים) שהובאו בזה אחר זה על-ידי הקיסר יוסטיניאנוס שנלחם נגדם באותם ימים. הם חיים באזור למעלה מ-1,000 שנה, או לכל הפחות מאז גייסו אותם לבניית ואחזקת המנזר בפקודת הקיסר יוסטיניאנוס במאה ה-6 לסה"נ. (ראו קישור לנצרות).

מחקרים העוסקים בתחום "הגנטיקה של האוכלוסיות, ששימשו לתיאור כל אלה הובאו בהרחבה בעבודת הדוקטורט של פרופ' ישראל הרשקוביץ מהמחלקה לאנטומיה ואנתרופולוגיה בפקולטה לרפואה באויניברסיטת תל-אביב. הם בדקו את הדומה והשונה בתכונות בני הג'בליה בהשוואה לשאר הבדואים בסיני כדי לשחזר היסטוריה מעודכנת יותר של הגירה, נדידות ומיזוג אוכלוסיות. 

רק ב-1967 התקבל "אישור" לבחון את הנושא בקרב אוכלוסיות הבדואים בדרום-סיני, והמחקר הראשוני בתחום זה הראה כי השתרבבו לתכונותיהם גנים אפריקניים טיפוסיים, כמו למשל, cDe ו-V, במערכת קבוצת הדם Rh או אנטיגן Fy בקבוצת Duffy,  ואחרים. תופעה של מיזוג עם אוכלוסיות אפריקאיות תומכת במוצא הפלג הרביעי במצרים, גם אם נמצאה בשכיחות נמוכה. 

כ-15 שנים מאוחר יותר נבדקו ממצאים ראשוניים אלה בין קבוצות תאגיד הטוארה, והשוואה מעין זו הבהירה קיומן של ארבע קבוצות לפחות: האחת, בני המזיינה, השניה, בני העליקאת,, השלישית, בני הפיראן (צוואלחה, אוולאד-סעיד וגררשה/קארארשה), והרביעית בין בני הג'בליה, וכל אלה הושוו עם לא פחות מ-6 אוכלוסיות שונות בדרום-ערב. רק עתה הוברר אצל הג'בליה, כי ההשערות על מוצאם האפריקאי או לשורשים גנטיים כלשהם שהתייחסו לאפריקה, היו שגויים מלכתחילה. קיומם של גנים אפריקאים בקרב בני ערב הסעודית אינו מצביע בהכרח אף הוא כי התמזגו עם הבדואים בסיני.

 

אחוות השבטים-מהי?

זוהי מסגרת בסיני ובנגב שמצביעה על מעין ארגון-על שבין שבט לבין המטה, המיועד לקדם את הקשרים ההדדיים בין השבטים. "אחוות השבטים" היא מעין ארגון חברתי-פוליטי שנועד להסדיר נישואין בין שני שבטים שונים, לשתף פעולה בעליה לרגל לקברי קדושים משותפים ולהוות מעין "יחידת הברחות" שאולי פועלת עד עצם היום הזה (וראו קישורים לאיסלאם), כבסיס לשיתוף פעולה כלכלי. (ראו קישור להברחת גמלים, ב"זואולוגיה"). היו שכינו אותו 'אל-בטן', או אל-פח'ד, המוכר גם במדבריות הנגב ולא רק בסיני, אך באזורנו הוא ביולוגי בעיקרו.

רוב החוקרים בעבר מגדירים את הבדואים בקבוצות שבטיות שרוצות לקדם את האינטרסים של תת-קבוצות בתוכן הרוצות בעצמאות ורואות בהן יחידה עצמאית משלה. לפיכך הם מוכרים כשבט (עשירה, ראה עשאיר) ותת-שבט (רובע, וראה רובוע). בעבר יכול היה השבט לצאת למלחמה או להכריז עליה, אך היום הפך ליחידה אדמיניסטרטיבית שבראשה מנהיג נבחר, הוא השיח', ואצלו עיקר הכוח. לשבט אין רכוש קרקעי וגבולותיו אינם ברורים כמו אצל המטות. כללית, כפי שעולה ממחקרי רעיית העזים השחורות וכדומה, הם מנצלים אזורי מרעה מסוימים, ומכאן שהם משתמשים בקרקעות מסוימות. אולם, כיום, המסגרת השבטית אינה מקובלת עוד בחקר או בהגדרת האנתרופולוגיה המודרנית המעדיפה לכנותם בני X או קבוצה Y.

 

הקשר השחור של בגדי הבדואים וגלימותיהם

רוב הגברים הבדואים לובשים כמעט תמיד רק בגדים בהירים עד לבנים, בעוד שנשותיהם לובשות תמיד ביגוד שחור. ההסבר למלבושן הכהה של נשות הבדואים אינו דווקא התאמה לסביבה, אלא ביטוי סוציו-ביולוגי, שמתקשר ל"עיקרון ההכבדה" (Handicap Principle) שטבע במדע פרופ' אמוץ זהבי המנוח מהמחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל-אביב. לפי עקרון זה שניתן ליישמו גם בנוגע ללבושן השחור של בדואיות בסיני, ייתכן וזכרים (או גברים) עשויים לפתח  תכונות שתכבדנה עליהם (זנב הטווס הזכר, החזה והגחון המוגדלים של הפריגט, קרני אייל הקרח שלא עמד בעומס, ונכחד, וכן הלאה) כדי להוכיח את כישוריו ויכולת הישרדותו. לפי עקרון זה, כדאי לנקבה לבחור זכר שמכביד על עצמו, מאחר והוא מוכיח כי שום דבר לא מפחיד אותו והוא מוכן ומזומן לשאת בכל הכבדה, גם אם לא תיטיב עמו להתחמק מאויביו. עיקרון זה הוצע במדע לראשונה ב-1975.

בעבר ניסה שבתאי לוי לרתום את ההסבר הסוציו-ביולוגי בכך שטען בספריו על הבדואים בסיני כי "הלבוש השחור של הנשים והילדות מאפשר לגברים לשמור עמן על קשר עין בעת שהן רועות את הצאן. הדבר מזכיר תיאוריות דומות לשאלה: מדוע חברות הרועים במזרח אפריקה נוטות לעטות על גופם לבוש אדמדם, המבליט אותם על רקע הנופים הירוקים שאליהם יצאו למרעה, ולראיה בני המאסאי (Maasai) בקניה וטנזניה. יתרה מזאת, לדברי לוי, גם צבעם של אוהלי הבדואים הוא לרוב שחור, אולי משום שאורגים את היריעות מהצמר השחור של העזים. לעומת זאת, בחפירות ארכיאולוגיות נדיר למצוא אריגים וחלקי לבוש כהים עד שחורים, והצבע השליט בהם הוא לרוב בהיר עד לבן, בעוד שהאריג הנפוץ ביותר עשוי מבד הפשתן שצבעו קרם בהיר

 

שאר הבדואים בסיני:
 
כל הבדואים בסיני הם מוסלמים, המתפרנסים בעיקר מעבודות חוץ, גידול צאן וגמלים, דיג, הברחות וחקלאות, באחרונה, בין השאר בגידול חלקות פרגים שמהם מייצרים את האופיום, ורבים מהם עוסקים ככל הנראה בהברחת כלי-נשק, גמלים, נשים, סמים ומוצרים אחרים.
 
אוולאד-סעיד
בני האוולאד-סעיד, מהותיקים ביותר בסיני, נדחקו ע"י בני הג'בליה לשולי ההר הגבוה מאחר והגיעו הלום לפני כ-200 שנה בלבד מכיוונה של סעודיה. בני האוולאד-סעיד מתגוררים גם באזור ג'בל אום-שומר וואדי איסלה, אך יש להם קרובים גם בחברון ובנגב. בסיני קבעו כי הם נאלצו להעתיק את מושבם לאזורים קשים שיש בהם אלמנטים צפון-אפריקאיים ומזרח-ים-תיכוניים. היו שאמדו את מספר הבוסתנים בבעלותם רק בהר הגבוה בסיני בכ-15% מהם.
 
 בני ואסל (ואצ'ל) 
מהותיקים בקרב הבדואים בסיני ביחד עם בני החאמאדה, נחשב כיום בהתנוונות ואולי נעלם, הואיל ולפני כ-20 שנה מנו חבריו רק כמה עשרות, שנטמעו בתחומם של בני המזיינה. הוא מוזכר כשבט קטן אצל חוקרי סיני הראשונים כמו אצל ג' בוקהרדט, א' רובינסון ((1841) ואחרים שאף אינם מזכירים כלל את בני החאמאדה, ללמדנו כי אולי בני הואסל (ואצ'ל) הם הראשונים בין הבדואים בסיני. בוקהרדט (1822, עמ' 558) מציין ביניהם כ-15 משפחות בלבד, וטוען כי חלקם יושב מצרים העילית. בן-דוד מציין כי לדעתו מוצאם בחצר-מוות, ויש אגדה בדואית המספרת כי כאשר מוחמד יצא להשליט את דת האיסלאם בחצי האי ערב, לא הצטרפו אליו תחילה בני הואסל, אך לאחר שגילו כי הולך מניצחון לניצחון בזה אחר זה, הצטרפו אליו וכונו מאז "ואסאלו", שפירושו: "אלה שבאו מאוחר יותר". (ראו קישור לאיסאלם). עד עצם היום הזה יש לבני הואסל תמרים בנואיבה ובדה'ב, א-טור, ואדי תימן וואדי איסלה, ללמדנו על שטח המחיה והטריטוריה או הנחלה שלהם. (ראו קישור ל"מסעות, אתרים וטיולים"). 
 
ג'בליה
אחת מקבוצות הבדואים המפורסמות ביותר בסיני הם בני הג'בליה, שבט קטן, המשתייך במקורו לדרום-מזרח אירופה, יש אומרים מרומניה, מזרח-רומי, ומונטה-נגרי (דרום יוגוסלביה לשעבר, אולי מונטנגרו של היום).קיימת מחלוקת מתמשכת אם אכן הובאו לסייע בהקמת המנזר או שנאלצו זה מכבר לעזוב את סיני בשנים קשות ולא שבו אליו. נמנים עמם ארבעה פלגים עיקריים, והם: ווהיבאת, אוולאד-סלים, אוולאד,ג'ינדי וחמאידה. בראשם עמד בשלהי שנות ה-80 השייח' מחמד מדי אבו-להים. הם נחשבו שנים רבות כשרתי המנזר, ובדואים אחרים בסיני התייחסו אליהם בלעג ואף נידו אותם. ייתכן וניסיונותיהם לכפר על מעמדם הנמוך בקרב הבדואים באזור הובילם לחפש אחר שורשים באירופה, אך נדמה כי גם נזירים התערבבו עמםן במשך השנים. הם לא היו רשאים, למשל, להינשא לבנות-בדואים מקבוצות אחרות, והיו ידועים בהובלת שיירות מטענים מהמנזר לא-טור. בשלהי שנות ה-70 של המאה ה-20 אמדו את מספר הבוסתנים בבעלותם ב-350. (ראו קישור ב"פרג, אתנובוטניקה, חקלאות הבוסתנים).
 
גררשה/קארארשה
בדואים המתגוררים בקרבת ג'בל סירבל, ומשמשים מורי-דרך לאזור ההר וקרבתו. בעבר אומצו ע"י הצוואלח וזכו בעזרתם לסיוע בהתנחלותם באזור. הם מקיימים יחסי גומלין עם "אחוות הצוואלחה" ונחשבו עוינים את אנשי המנזר. בעלי קשים במצרים.
 
חויטאת
קבוצות בדואים שחדרו לסיני בדורות האחרונים, ככל הנראה מחיג'אז, אך מתקשים למצוא נחלה. בשל עובדה זו הם עניים, מפורדים ובעלי מסגרת שבטית רעועה. מגדלים גמלים, לרובם אין אוהלים, וייתכן ורבים מהם מוצאים מחסה תחת סלעים ובמערות. בקיץ הם דרים תחת שיחים גדולים.. בני הדבור המשתייכים למטה החויטאת שוכנים במורדות המערביים של רמת א-תיה, מורדות ג'בל סומר ומגיעים עד ג'בל בודיע ועין ירקה. בשלהי שנות ה-70 מעטים מהם ידעו קרוא וכתוב, התקשו למצוא עבודה ואף פונו מאזור מצרי הג'ידי, המיתלה וואדי מבעוק ,שאף בו שוטטו או התגוררו, וזאת בעקבות הסכמי "ההפרדה" לקראת הסכם השלום בין ישראל ומצרים.
 
חמאד'ה, עליקאת, חיואת-צופייחה ואחרים
בני החמא'דה והעליקאת נמצאו כשבטים קרובים, שלכל אחד מהם כמה וכמה פלגים, ואף הם מהוותיקים בסיני, ולעתים זהים באופן מוחלט במבנה הגנטי של חבריהם, וגם בני המזינה (והתרבין), משתייכים ל"אחוות העליקאת". בני החמאד'ה טוענים להיותם צאצאי המצרים הקדמונים, אין לכך אחיזה במציאות, וייתכן והם לחמו עם בני הואסל על הנחלות, ונדחקו לעברם של החולות. ריכוז גדול שלהם מצוי בביר-נצ'ב ובעלותם כמה נחלות תמרים בנווה פירן, ככל הנרא בטרם נדדו צפונה. 
בני העליקאת התנחלו בסיני מכיוון מזרח (ערב), כשהם משתלטים על נחלות שוליות ונחותות בשולי שליטת הצוואלחה. הם העתיקו בהדרגה את מושבם לעברו של דרום סיני, וייתכן ומהגרים בהדרגה מצריימה או לעברן של הרמלות בשולי מדבר א-תיה ובשטחלי מורדות הררריםם בואכה מפרץ סואץ כמו בואדי ת'ל וואדי ע'רנדל. גם להם כמה מטעי תמרים בנווה פירן. לעומתם, פני בני המזיינה גבוהות וצרות יותר, הגו שלהם גבוה יותר ורחב יותר, באזור הכתפיים, וגם היקף החזה שלהם גדול יותר, בהשוואה לבני הג'יבליה. 
 
בני העליקאת גם ידועים בהשכלתם המתקדמת ביחס לבדואים אחרים בסיני, מצבם הכלכלי היה טוב לאין ערוך משל אחרים, והם ידועים בהיותם מבריחים מדופלמים. 
 
בני החמאדה נחשבים כקדומים בין הבדואים בסיני כיום. מסורות שונות קושרות אותם עם יציאת בני-ישראל ממצרים וטוענות כי בניהם הם צאצאיהם של שרידי חילו של פרעה שלא נספו בים-סוף והפכו לעבדים של בני-ישראל בעת ששהו בסיני. לאגדה זו אין לדברי הרשקוביץ כל תוכן ממשי, אך יש בה כדי לרמז על משך הזמן הממושך שהם יושבים בסיני. למרות שמוצאן נשאר שנוי במחלוקת יש הטוענים כי מקורם בחצי האי ערב. 
 
בני החיואת-צופייחה, תפעלו ככל הנראה את דרב-אל-חאג', ומתגוררים בצפון-מערב סיני ושולי רמת א-תיה בעין סודר, קע-א-נקב, עין שלאלה, ובנוסף לגידול לצאן, עסקו בתעשיית פחמי העץ, ובחקלאות "מזרעות" עונתיות. צעירי בניהם אף קנו משאיות והחלו להתחרות עם סוחרים מאל-עריש.
 
מזיינה וסיפור הצלחתם
מוצאם בסעודיה. האגדות מספרות על מלחמה קשה בין בני העליקאת/ עליגאת והסוואלחה במאה ה-14, שהיו שווי-כוח. באותם ימים כבר הייתה מקובלת נקמת הדם, שתפקידם היה בראש וראשונה לשמור ולשמר את איזון ואת "המלחמה הקרה" או הסכמי שביתת הנשק בין שני הפלגים, אלא שאל אחד מהם החלו להגיע באותה עת בני המזיינה, שמקורם לפי ההשערה מערב הסעודית בת ימינו. 
 
ראשוני בני המזיינה רוצים להתקבל אצל הסוואלחה, בגלל בעיות של מים ומרעה מוגבל, לעדריהם, ואז החל העימות ההדדי, לא לפני שהם ניסו להתקבל לבני הסוואלחה. רק לאחר שהתברר כי הם היו בעברם עבדים, החלו הבעיות. בני המזיינה עקבו אחרי בני הסוואלחה שצעדו בואדיות, כשהם עוקבים אחריהם על ההרים, וניזונים משאריות המזון שלהם. לפי אחת הסברות שסיפרו לי בעבר, התקיים אחד הקרבות המפורסמים ביותר בין הפלגים בא-טור ונגמר בתבוסת בני העליקאת. 
 
נשף הניצחון של בני הסוואלחה/צוואלחה התקיים במעבר-ותיה, שאז רצו בני המזינה באישון-לילה לעברם של בני העליקאת, והודיעו להם שבני הסוואלחה השתכרו כלוט. יתרון ההפתעה לא נוצל, מאחר וקריאות הקרב של העליקאת נחשבו בעיני בני הסוואלחה כקריאות לאללה. הואיל ובנשף השתמשו בהן, נוצרה אנרכיה נוראית, והקרב הסתיים בתיקו. או-אז, כשראו בבוקר לאיזה מצב הם נקלעו, הם פתרו את הקונפליקט בשיחות אל תוך הלילה, וישבו וחילקו ביניהם את סיני מחדש. בעקבות המו"מ בין שני הצדדים. חילקו, כך אומרות האגדות, את סיני לשני חלקים, והמזיינה קיבלו בערמומיותם כמה נאות מדבר, ביניהן עין חוד'רה. קבוצת בדואים זו חזקה במיוחד ונמצא בתהליכי התפשטות מתמידים בסיני, לכל הפחות עד הגיעם של המצרים בעקבות הסכם השלום, והם אינם מהססים לרדת לכיוון החוף בעונו תמסויימות ולעלות בחזרה להרים בעונה אחרת. עד ראשית שנות ה-80, חבקה נחלתם את כל דרום סיני, לבד משיפוליו המערביים, ואז החלו בחדירה פנימה לעברו של חלקו המזרחי. התיאור המפורט ביותר על האגדות וסיפורי הקרב הגדול לבין שני הצדדים הנצים, הוצג בעבודתו של הרשקוביץ, תשמ"ד, עמ' 17-21.
 
צוואלחה
הצוואלחה מייצגים קבוצה שלישית, "אחוות הצוואלחה", המאגדת בתוכה את בני אוולאד-סעיד, קרארשה וצוואלחה שקשה כיום להבדיל ביניהם, והם אולי מהבולטים בין השבטים הראשונים שהתיישבו בחצי האי סיני ודווחו עוד במאה ה-18. משערים כי היו ביניהם נישואים מעורבים שהחלו אצלם עם השנים וערבבו כמה קבוצות מוצא. הם שלטו בסיני בעבר, וניתן לראות זאת לאור העובדה שרוב קברי השייח'ים שייכים לבניו, ופזורים בכל מרחב סיני. בשנות ה-70 נדמה היה כי שליטתם מצטמצמת לאזור נאות פיראן. גם אליהם מתייחסים לפי טענתם, כאילו רובם חיים במצרים או הגיעו ממנה. הם עסקו כנראה בהתחלה בסחר והעברת עולי-רגל ממצרים למנזר סנטה-קתרינה, וראשוני חוקרי סיני כתבו עליהם כבולטים והחשובים בין הבדואים בסיני. חוקרים מאוחרים יותר סבורים כי הם הגיעו לסיני בין המאות ה-8 ו-13. ולראייה, שפע קברי השייח' המיוחסים להם.
 
תראבין ובני הוואסל
בני התראבין הגיעו ככל הנראה מחיג'אז, ולכן, תורבאנים. הם אכלסו בראשית שנות ה-80 את צפון סיני ממפרץ אילת (ונואיבה) עד אל-עריש. הם הגיעו לאחר בני הוואסל, שבט שנעלם, או נטמע בתוכם, לאחר שהסכים לקבלם לשורותיו, כדי להזהיר מפני פלישות בדואים אחרים מכיוון צפון. בסיני יש חוק פנימי המתיר השתלטות ובעלות על טריטוריה, אם במשך כ-3 שנים לא עיבדו אותה, אך בשפך ואדי איסלה, היו ידועים בוסתנים מגודרים שכבר שנים רבות לא נגעו בהם (לכל הפחות עד 1983), וסבורים כי הסיבה לכך היא השתייכותם לבני הוואסל שנעלמו. יתרה מזאת, רובם מתגוררים בצפון-מזרח חופי סיני, לא הרחק ממרכזי השליטה של בני המזיינה, אך למרות זאת, רק מעטים מהם מתעמתים עם המזיינה על הטריטוריה. למרות שאינם משתייכים במיוחד לבני סיני הנחשבים, הם מהווים חלק ממטה תרבין הגדול שמתגלה בדרומה של ישראל, בנגב ובצפון-סיני. נחלתם העיקרית במזרח-סיני מצויה מצפון לנואיבה והם מוקפים ע"י בני המזיינה, מצריים ואחרים. אחדים מהם חיים גם ברמת-א-תיה, כשהם נבדלים שם משאר הבדואים בסיני. (ראו קישור לאקלים).
 
נחלאנים
 
מוצאם ככל הנראה ממאוריטניה שבמערב-אפריקה או מסודן במזרח-צפון-אפריקה. מספרים כי הם הובאו לאזור רמת-א-תיה כדי לשמור ולתפעל את תחנת המשמר בנח'ל, אך במרוצת הזמן הפכו לבדואים, משפחות אחדות אולי נשארו ברמת-א-תיה, אך רובם עבר לאזור אל-עריש וא-טור. ייתכן ומתכוונים אליהם כאל "השחורים" (הכושים) שהובאו לשמש כעבדי הבדואים האמידים, ולאחר שנאסרה העבדות בתחילת המאה ה-20, נותרו בקרבם מבחינה ארגונית, אך נאסר עליהם להתחתן עמם, ועד שלהי המאה ה-20 לא זכו לשוויון זכויות ברכוש ובענייני נישואין.
 
 בדארה (עג'מים, ה"פרסים")
כמה עשרות משפחות שהיו מחולקות ל-10 רובעים, ובכל אחד מהם 5-2 גברים בלבד. בעבר היו כנראה רבים יותר, והם השתכנו למרגלות ג'בל עג'מה באזור עין אבו-נתיקנה. מוצאם מאיראן (פרס, ולכן כונו גם עג'מים, הלוא הם פרסים). לפי מסורות מקומיות בשולי רמת א-תיה, הם הובאו לסיני לפני כ-800 עד 900 שנה מאיראן, ויש אומרים כי מוצאם בכלל מסודאן. מתפרנסים מגידול צאן וגמלים, ידועים כבנאים מעולים, סתתי אבני ריחיים מיומנים וסודותיהם אלה מועברים מדור לדור בסודי סודות. מתגוררים למרות הצטיינותם בכל אלה מתחת לשיחים ובמערות, ואינם גרים במבני-קבע.
 
 עיאידה באזור תעלת סואץ וענייני משפט בסיני
מאז ומתמיד ביכרו נוודים באשר הם במצרים, להגיע לאזור תעלת סואץ והדלתה של נהר הנילוס ולנסות את מזלם באזורים אלה כחקלאים. כך הדבר גם ב"שקע הירוק" שבין הערים איסמעאליה וסואץ, שאליהם הגיעו גם בני העיאידה. למרות שאינם משתייכים לבכירים בשבטי חצי האי סיני הם התפרסמו בכך, שמקרבם יצאה משרת השופט המיוחד לחצי האי, משרת "המובששע", המוסמך לבצע את מבחן האורדליה באמצעות האש ("הבשעה") שהוא ליקוק מתכת לוהטת לקביעת חפותם או אשמתם של נשפטים. בחקירת פשעים חמורים, כמו רצח או אונס ללא עדים, מסתייעים בדואים בסיני ובירדן במבחן ששמו: "ליקוק ברזל העיאידי". הם מתגוררים ומשוטטים ממזרח לתעלת סואץ לא הרחק מג'בל מע'רה. רבים מדומיהם מאיישים את אזור מערב חצי-האי סיני בואכה מדבר-א-תיה, ויש אומרים כי כולם נוודים שרצו לעסוק בחקלאות באדמות הפוריות באזור, וכי אט אט התפזרו והתמקמו בו במשך השנים.
 
 
חברתיות ויצירת קשר

"מטה" הבדואים נחשב ללאומיותם. תחילת רוב המטות הגדולים בסיני ובנגב היא בקבוצת שבטים שהחלה את דרכה בחצי האי ערב והחלה לנדוד צפונה וצפון-מערבה. תוך כדי נדידתם, הם יוצרים משפחות משפחות ולאחר מכן חמולות חמולות, את מבנה המסגרת המורחבת, היא המטה. במסגרת זאת אתמקד בעיקר בתולדות הקשרים החברתיים של בדואים במרומי-סיני, אזור ההר הגבוה בו מתגוררים בני הג'יבליה.

 ארגון חברתי
היחידות החברתיות של הבדואים בסיני (וגם בישראל) קשורות ביולוגית בין ובתוך קבוצות האנוש, והן נחקרות ברמות הארגון החברתיות הגבוהות ביותר. שבטי דרום-סיני הם יוצאי-דופן מבחינה זו. אמנם, הם מאוגדים במטה (בערבית "צפף", Safef) אחד הנקרא "טוארה", אבל הקשר בין השבטים מתבסס על השתייכותם הגיאוגרפית המשותפת לאזור מוגדר, ולא על קרבת-דם, שנחשבה בעבר למקובלת ברמת המטה אצל מרבית האוכלוסיות הבדואיות בנגב ובדרום-סיני. היו שקבעו כי "המטה, הוא לאומיותם של הבדואים". תפקיד אחוות השבטים היא לפי ביילי, 1977, להוות מסגרת חברתית לעריכת נישאים בין-שבטיים, לשתף פעולה בעלייה לרגל לקברי קדושים, ולהוות בסיס לשיתופי-פעולה כלכליים (ובעיקר בהברחות).

היחידה החברתית השלישית בגודלה היא השבט (אל-עשירה), שנוצר לפי ביילי באחד משני האופנים: האחד, תת שבט גדול ותובע עצמאות כשבט כדי לקדם אינטרסים מיוחדים לו. השני, קבוצה מסוימת הקולטת קבוצות זרות ויחד מהוות שבט.
היו שקבעו כי "השבט הוא יחידה השומרת יחד את אדמות המרעה ומקורות המים הדרושים לקיומה, מפני שבטים אחרים". ומכאן עולה זיקתו של הבדואי לשבטו המבטיח את קיומו, חייו ופתרון בעיותיו במדבר. וזוהי ככל הנראה תמצית חייו, מהותו ותפקידו של השבט בחברה הבדואית


 אסטרטגיות רבייה וחיים
לכל בדואי הותר לשאת שתי נשים לפחות, אך לרוב קשיי החיים לא אפשרו זאת אלא בתיאוריה ולא במעשה. תמיד טענו כי הבדווים אף לא אהבו בלונדיניות, כך חשבו, והמשילו זאת בשלהי שנות ה-70, ל"תבן שנותנים לגמלים". העדר חיבה לבלונדיניות, הוזכר לימים בתסכית רדיו אודותיהם, שבה צוטט הפזמון, הבא: "עיניים ירוקות מביאות רעה. עיניים כחולות הן כמו הים, מפחידות. עיניים שחורות – תבורכנה. גוף לבן שהופך אדום, מזכיר לובסטר..." וכן הלאה.

ואמנם מציאות הנודיזם שהחל להתפשט אז בסיני, בעיקר באזור נואיבה, הפריע למדי לחברה הבדווית המסורתית, ועורר ויכוחים קשים על רקע קשת רחבה של עימותים שנוצרו ביניהם לבין עצמם, הן בגישה החופשית שהתגלתה להם באמצעות נשים עירומות שנגלו להם בחופים, והן במציאות שבה נתקלו, לפיה יש אנשים שלא נימולו, והקשר בין שני הדברים הללו לרעיונות הזיקפה והחדירה, הטהורות והנידה. שאלת הנורמות – אם אפשר וצריך לקיים יחסי-מין לפני הנישואין – החלה להעסיק את הצעירים ביתר-שאת. גם לא היה ברור באותם ימים אם הבדואיות עצמן הושפעו מהדבר, קינאו או חדלו להקפיד על צניעותן, והמסורת אליה חונכו בעבר הוריהן. היה חשש כבד כי הנושא אף עלול לפגוע בהן או להתנקם במעמד של אב כלשהו שבתו נעשתה או הפכה להיות חובבת יחסי-מין חופשיים כמקובל בעולם המערבי. (ראו קישור ל"פרג, אתנובוטניקה חקלאות, דיג ורפואה בדואית).

פוליגמיה ופוליגיניה
על-פי החוק המוסלמי רשאי כל בדואי לשאת עד 4 נשים, אך בדואים עם שלוש או ארבע נשים הם מקרים נדירים. הרשקוביץ קבע כי ייתכן וירידה דרמטית ומתמשכת במספר הנשים אצל הבדואים בסיני, קשורה בהתערערות המאזן המספרי בין שני המינים, ואולי בחוסר גדל והולך של נשים בתוך הקבוצה. יתרה מזאת, אם הפוליגמיה עודנה שכיחה באזורים מסוימים, שאז היא מלמדת על נטילת נשים לחתונה משבטים אחרים. אולם, מאחר והבדואים בדרום-סיני אינם מתירים זאת במסורת שלהם בקלות, נראה כי אין מי שיודע מהי פוליגמיה קלאסית בקרב הבדואים בסיני. לדעת שבתאי לוי מבית השיטה, הפוליגמיה בסיני היא תולדה של מלחמות (ל-6% משפחות פוליגמיות, בתוכן 67 ביגמיות ו-10 טריגמיות. ממוצע הגיל בו בדואי לוקח אישה שנייה היה באותן שנים 31, וההפרש המחושב בין האישה הראשונה לשניה היה אז 9.5 שנים.
כן נמצא כי שככל שבני הזוג קרובים יותר מבחינה ביולוגית (עד קרבת בני-דודים ראשונים), ההסתברות ללקיחת אישה שניה היא קטנה בהרבה מאשר אם הם רחוקים מבחינה ביולוגית. 

לכך יש חשיבות רבה במחקרים אודות קרבתם הגנטית של הבדואי בסיני לאור המחקרים שהוזכרו לעיל. לעתים היו בקרבם נישואים "כפויים" לפיהם התחייב בדואי צעיר לשאת אישה מבוגרת ממנו, ודי היה בכך כדי לעודדו לשאת במשך השנים אישה נוספת, צעירה יותר. על הגבר הבדואי לשכן כל אחת מנשותיו באוהל משלה, אך בהעדר משאבים, הצורך לקרב את נשותיו אליו וכן הלאה, לעתים משבצן באוהל אחד. בהתאם לכך, קבעו הכללים הנוקשים של הבדואים מסמרות גם בעניין זה, לפיהן, האישה הותיקה ביותר משתכנת ב"מחרמה" הקרובה יותר למקעד-אר-רג'אל של האוהל, ושאר הנשים משוכנות באגפיו הנפרדים האחרים, לפי סדר נישואיהן לגבר, וכל אגף-נשים באוהל, ייבדל מהאחר באמצעות מעמד.

כל אגף-נשים כזה מעיד על עצמו בשם האשה שהיא בעלת האגף, וכך נגלה לא פעם את "מחרמת-פאטמה", "רפת-פאטמה" וכן הלאה. קיים היגיון רב בקביעת הכללים הללו, מאחר והאישה הותיקה ביותר מפחיתה בעליל את מספר מגעיה המיניים עם בעלה, ולהפך, כפי שנאמר גם במקורותינו: "ויבוא לן באוהל יעקב ובאוהל לאה ובאוהל שתי האימהות ולא מצא ויצא מאוהל לאה ויבוא באוהל רחל" ("בראשית", ל"א, 33). ואמנם, ידוע כי יעקב היה נשוי לאחיות לאה ורחל, ובנוסף, החזיק בשתי שפחות, זילפה ובלהה, שהיו גם פילגשיו. לבן, הגבר האורח, במקרה גם חותנו של יעקב, היה מגיע לבית חתנו, ופוקד את נשותיו לפי הסדר הזה, תחילה את המכובדת יותר (קרי:  לאה, ולאחריה אצל רחל, הצעירה יותר, וכן הלאה).

 מפגשי הבחור והבחורה
הצעירים נוהגים לרקוד את ריקוד ה"דאחייה", שמתנהל באמצעות שורת גברים ומולם רק נערה או אישה אחת. הנשים נהגו לשיר שירי הלל, תוגה וגעגועים, אך לכל בחורה היה חבר משלה, שאף העניק לה תדיר מתנות לרוב. לעתים גם סיגריות, ובתמורה היא הייתה מעניקה לו אישור לחבקה קלות. ריקוד זה, ומפגשים לרב, התנהלו ב"מלאב", שהוא מעין מועדן שבו עושים שמח, ולא היה די בכך שהנשים תרקודנה בו, הן היו צריכות גם לשיר.

 הולדת ילדים
בעבר היה הגיל הממוצע של אב  בזמן הלידה הראשונה כ-24.1 שנים, בעוד שגיל האימהות הממוצע היה 19.6 שנים בממוצע.

נשיאת משקל על הראש
עוד בשנת 1986 פורסם בכתב העת "נייצ'ר" ע"י קבוצת חוקרים בראשותו של N.C. Heglund כי נשים אפריקאיות מקבוצות-אנוש שונות, למשל בקניה, כמו גם בני השרפה בנפאל, יכולות לשאת משקל-עודף על ראשיהן בשיעור של כ-20% ממסת גופן בשיטה דומה לנשיאת משקל על רצועה עגולה המזכירה את מנהגי הבדואיות בקרבתנו. לטענתם, הדבר אף לא הצריך השקעת קלוריות נוספת והן היו יכולות להלך באופן חופשי למדי. כל אחד אחר היה משקיע מחיר אנרגטי ניכר בנשיאת אותו משקל עודף והיה עלול להתעייף מוקדם יותר. מחיר זה עולה ביחס ישיר להעמסת מטען הן בהליכה והן בריצה אצל מרבית בני האדם.  יתרה מזאת, העמסת-יתר של כ-20% על ראש הנושאת את המטען העודף דורשת אף היא הוצאה אנרגטית גדולה יותר בשיעור דומה של יותר מכ-20%.

השאלה המסקרנת ביותר המעסיקה את המטיילים והחוקרים כאחד היא מהו הטריק שעמו משתמשות הנשים הללו? מנגנון זה לשמירת האנרגיה הבדואית, האפריקאית או  האוריינטלית, פותח והוצע על-ידי Helgund ועמיתיו. נמצא כי השיטה או חלק ממנה יעילה יותר בשימוש על-ידי הגוף בהפעלתו כמטוטלת, כאשר שמירת האנרגיה באדם ובבעלי-חיים דומים לו עושה שימוש במערכת ששמה Inverted Pendulum System. 
 
המס כבסיס משפטי ללימוד תבניות-נישואים בחברה הבדואית
בני המזיינה שימשו לחוקרי הבדואים בסיני כר נרחב להבנת תבניות הנישואים בחברה הבדואים. מחקריהם העלו כי התשתית הזו קרויה "חמס", שאינו אלא מסגרת משפטית (ואו דווקא חברתית) הכוללת את כל הצאצאים של אב קדמון אחד עד לעומק של כ-5 דורות. החמולה או "החמס" הינה קבוצת בדואים שמגינה על חייו, שלמות גופו ורכושו של הפרט מפני מתחריו ומפגעיו. זוהי האחריות הקולקטיבית המפעילה גברים לפעולות ענישה בגלל פגיעה באחד מהם. במסגרת זו נכללים נקמת הדם חילול כבוד משפחה, וכן הלאה. ככל שמסגרת החמס מכילה יותר גברים, כך כוחה גדל.

דפוסי נישואין וגירושין
במאה ה-20 פעלו בסיני מסגרות נישואין מסודרות ומסורתיות, אם כי ניתנו כבר אז רמזים לשבירת המסורת לאחר שהופיעו באזור אינספור יפהפיות ישראליות ומן העולם, שנתפסו בעיני הבדואים כנשים ובחורות אקזוטיות, ולהפך. רוב מוחלט של הנישואין היו בין בני ובנות השבט, אך הגיעו גם לנישואין בין-שבטיים, אף שיש יוצאי דופן כמו בני הואסל והג'יבליה. גירושין הם מטבע עובר לסוחר, ולרוב, ניתן להבין מדברים אלה כי אין כל בעיה להפר נישואין או שהליכי הנישואין אינם מסובכים כמו גם בקרב חברות רועים במזרח-אפריקה

 בדואים ודקלי-התמר בואדי פירן

ואדי פירן ונאות המדבר שבו מתאפיינים בדקלים מרובים, ובהתאם למספרם הרב (כרבבה לפי הערכות משנות ה-70 של המאה ה-20), ניתן לפגוש בו את כל נציגי השבטים הבדווים בסיני. לכל בדואי באזור פירן יש 24 גאראטים, ודי היה, לפי הסיפורים ששמענו בשנות ה-70 ו-80 ב-1/24 גאראטים בעץ דקל אחד כדי להקנות זכות לכל בדואי להתיישב בפירן. אם היה ברצונו להתיישב בפירן היה עליו לגדר את השטח שברצונו להכין לגידולי חקלאות (למשל, ירקות), ואם בתוך כ-3 שנים לאחר מכן, לא יאכלסו את השטח, שאז היה עליו להוכיח כי אין אף אחד המתנגד לנוכחותו בשטח, ואז יכול היה רשמית לראשונה להתיישב. במדה והיו בעיות, פנו באופן ישיר למנזר שהיה הבורר באותם ימים. אם שני בני-אנוש רבו על השטח, והשתייכו לבני שבט שונים, שאז פנו לשבט שלישי, שהיה יכול לשפוט ולנסות לפתור את הבעיה.  (ראו קישור ל"פרג, אתנובוטניקה, חקלאות ורפואה בדואית", וראו בנוגע לתמר, ללולב וכיוצא באלו גם ב"ארכיאולוגיה ויהדות).

 

בדואים מאז שלהי שליטת ישראל בסיני

בגלל התיירות הגוברת מישראל לסיני לאחר מלחמת ששת הימים, הוקמו בה כפרים בדווים רבים לצורכי תיירות, אף שהיו כפרים אחדים גם בטרם סללו את "ציר זיווה" לסנטה-קתרינה. קודם לכן הם היו מזדמנים מפעם לפעם לדה'ב כפעם אחת בחודש מדי שנה, ולכן היו שהגדירו את הכפרים הראשונים האלה כ"עטיפה של צלופן". 

בכל כפר כזה היו סיעות שכונתיות, וגברים נהגו להשתמש ב"מקעד" שכמותו אנו מכירים באזורים נידחים יותר בסיני, על כל השלכותיו. הנשים היו מעבירות מידע מאחד מהבתים, ותמיד הייתה תחלופה של אנשים בין השכונות, היבט שצבר תאוצה רבתי עם הקמת המלונות הרבים בדרום-מזרח סיני בהמשך השנים ועד לעצם היום הזה. 

יתרה מזאת, ניצול השטח ע"י הרועות הבדוויות שיצאו למרעה עם צאנן, השתנה, והן החלו להאכיל את הכבשים והעזים בפחי הזבל של היישובים ובשנות ה-70 ניצלו את האשפה שנערמה לאחר ביקורי המטיילים הישראליים באזור, הואיל והעשב היה לרוב מועט. באותה הזדמנות הם גם החלו לגלות חוברות פורנוגרפיות ועיתונות ישראלית חופשית יותר, ו"חגגו על כך בבית".

בכל דרום סיני בדואים הולכים לבתי-ספר, אף שתחילה לא היה נהוג שהבנות תהיינה תלמידות אף הן. הדור הקודם, והמבוגר, לא למד מעולם, ולכן, לא ידע (או בקושי ידע) קרוא-וכתוב, ולכן, גייסו מורים מאל-עריש (ראה לעיל), אך לעתים נוצר מצב שבו לא היו די מורים, ולכן, בתי הספר הושבתו.

ענפי הפרנסה הבדואית העיקריים התחלקו באותם ימיים לשניים: 
האחד, הישענות על מקורותיו ומשאביו של המדבר, בעיקר גידול צאן וגמלים, חקלאות בעל, ייצור ועשיית פחם. 
השני, פרנסות המבוססות על תרבויות חיצוניות, כגון, הברחות, ניצול מחצבים, סחר בסמים, עבודות שירותים, תיירות והדרכת טיולים מצד הבדואים וכיוצא באלו. פרנסות חוץ נעשו האלטרנטיבות המועדפות, ובעזרתן הבריחו חשיש שהובא בעבר מלבנון וירדן, הגיע לסעודיה על סירות במפרץ אילת, ועל גבי גמלים לעבר מפרץ סואץ. (ראו קישור ל"פרג, אתנובוטניקה, חקלאות, דיג ורפואה בדואית).

 

קברי שייח'

אנו מכירים קברי שייח' לרוב באזורים ים-תיכוניים ומדבריים בכל שטח ישראל, וגם בנגב הנושק לסיני, ובסיני עצמה. לרוב הם אכן נמצאים בקרבת שבילים, בצומת ערוצים חשוב, ובקרבת דרכים בולטות או עליהן או במקומות בולטים אחרים. 
הבדואים רואים תמיד במקעדים למיניהם, הילה של קדושה,ותמיד הם ממקמים אותם בצדי בתי-קברות גדולים של בדואים פשוטי-עם שכל מה שמייצג את הנקבר תחת הקרקע היא שכיוונה מזרחה, לעברן של מכה ומדינה, הערים הקדושות לאיסלאם. 
על קברות השייח' הגדולים נוצרו מיתוסים שונים, כאילו הם מרחפים מעל לקבר. הבדואים תמיד רוצים שהשייח' ישמש להם מליץ יושר, וחלקם אף מאמינים כי השייח' הקדוש להם נשאר חי בקברו, והוא קרוב ביותר לאללה, הואיל ונשמתו שוב איננה טרודה בהבלי העולם הזה. 
לפי אמונת הבדואים, לכל שייח' יש יכולת משלו: למשל – שייח' המתמחה בריפוי מחלות, עוזר בשידוך או עקרות, ובהתאם "הזייארות" לעברו של הקבר. לרוב, כמקובל בעת מפגש חשוב שוחטים עז או כבש, קוראים בקוראן ומניחים מתנות לקדוש אהוב. 
הקברים עשויים בדרך כלל מאבנים ואף בטון, ולעתים מזומנות מקשטים את המקום באוהל מקעד או בבדים צבעוניים ואף בדגלים לבנים, מעין דגלי תפילה המוכרים למשוטטים בינינו בהרים הגבוהים של ההימלאיה או במקומות אחרים.

חזרה לעמוד ראשי אודות סיני
  • share_icon1
  • share_icon2
  • share_icon3
שמורות טבע
  • שמורת נואיבה  
  • שמורת ההר הגבוה
  • שמורת ראס נצרני
  • שמורת ראס מוחמד
מעברי גבול
  • מעבר טאבה לסיני 
  • מעבר רבין לעקבה 
  • מעבר רכב לסיני
  • נוהל מעבר גבול
טיולים ומסעות
  • עין חודרה
  • ג'בל סירבל
  • ג'בל אום שומר 
  • ההר הגבוה וסנטה קטרינה
  • עין אום אחמד וקניון הצבעים
לטייל על בטוח
  • ביטוח נסיעות לסיני
  • ביטוח צלילה 
  • ביטוח לרכב ישראלי 
  • שרותי סיוע למבוטחים
  • הנחיות למעבר רכב 
כל הזכויות שמורות ל-GoSinai ©