• מעברי גבול
    • מעבר טאבה לסיני
    • מעבר גבול לעקבה
  • כל מה שרציתם לדעת אודות סיני
    • שמורות טבע
    • מסלולי טיולים
    • נצרות
    • הבדואים והאסלם
    • פרג, דיג, רפואה ומילת-נשים
    • תרבויות
  • מפת סיני
    • עקבה
    • אילת
    • טאבה
    • טאבה הייטס
    • ביר סוור
    • ראס אל שטן
    • נואיבה
    • תרבין
    • דהב
    • ההר הגבוה, סנטה קטרינה
    • מיצרי טיראן
    • ראס נצרני
    • שארם אל שייך
    • ראס מוחמד
  • טורים אישיים
    • יומני סיני
  • צלילה בים האדום
    • אתרים נבחרים לצלילה מהחוף
    • סאפרי צלילות מספינות צוללים
    • ספינות טבועות בים האדום
    • מסעות צילום עם בועז סמוראי
  • צור קשר
GoSinay
  • מעברי גבול
    • מעבר טאבה לסיני
    • מעבר גבול לעקבה
  • כל מה שרציתם לדעת אודות סיני
    • שמורות טבע
    • מסלולי טיולים
    • נצרות
    • הבדואים והאסלם
    • פרג, דיג, רפואה ומילת-נשים
    • תרבויות
  • מפת סיני
    • עקבה
    • אילת
    • טאבה
    • טאבה הייטס
    • ביר סוור
    • ראס אל שטן
    • נואיבה
    • תרבין
    • דהב
    • ההר הגבוה, סנטה קטרינה
    • מיצרי טיראן
    • ראס נצרני
    • שארם אל שייך
    • ראס מוחמד
  • טורים אישיים
    • יומני סיני
  • צלילה בים האדום
    • אתרים נבחרים לצלילה מהחוף
    • סאפרי צלילות מספינות צוללים
    • ספינות טבועות בים האדום
    • מסעות צילום עם בועז סמוראי
  • צור קשר

הטיסלגרום

בשישי באוקטובר, בשנת 1941, בין שאאב עלי לשאאב מחמוד, בשעה אחת וחצי בלילה, הפציצו את ספינת המשא הבריטית, ה׳טיסלגרום׳ שני מטוסים גרמניים, שהגיעו מהאי היווני כרתים. שניים מהטילים פגעו בחלק האחורי של הספינה, שכעבור דקות לא רבות החלה לשקוע אל מקום מנוחתה האחרון, בעומק של 30 מטר. תשעה מחיילי הצי הבריטי קיפחו את חייהם ושנים רבות לאחר מכן נהגו ספינות בריטיות שעברו במקום להוריד את הדגל לחצי התורן ולהתייחד עם זכרם.
26 אוג 2020
ביטוח נסיעות לסיני

ה׳סטי"ל׳ וה׳יתוש׳ באילת הגיעו לקרקעית הים אחרי קריירה מפוארת. טקס האשכבה של שתי הספינות היה מתוכנן ומכובד וטביעתן לא באה עליהן בחטף. לא כך פני הדברים אצל ה׳טיסלגרום׳, שחייה על הים היו קצרים ואת עיקר תהילתה היא קנתה דווקא מתחת למים.

ה׳טיסטלגרום׳ היא לא ספק אחת האטרקציות הגדולות בעולם לצוללים, ככל שמדובר בספינות טבועות מתחת למים. גם מי שלא ממש מאוהב בגרוטאות ברזל, יוצא מהמים עם רצון עז לחזור לכאן שוב.

בשישי באוקטובר, בשנת 1941, בין שאאב עלי לשאאב מחמוד, בשעה אחת וחצי בלילה, הפציצו את ספינת המשא הבריטית, ה׳טיסלגרום׳ שני מטוסים גרמניים, שהגיעו מהאי היווני כרתים. שניים מהטילים פגעו בחלק האחורי של הספינה, שכעבור דקות לא רבות החלה לשקוע אל מקום מנוחתה האחרון, בעומק של 30 מטר. תשעה מחיילי הצי הבריטי קיפחו את חייהם ושנים רבות לאחר מכן נהגו ספינות בריטיות שעברו במקום להוריד את הדגל לחצי התורן ולהתייחד עם זכרם.


איור: שלמה כהן

קצרים מאוד היו חייה של הספינה. רק שנה קודם לכן היא יצאה חדשה ונוצצת מהמספנות. 126 מטר אורכה והיא יכלה להכיל מטען במשקל של 4,898 טונות.

ה׳טיסטלגרום׳ יצאה להפלגתה האחרונה מקייפטאון שבדרום אפריקה. שם העמיסו עליה שפע של ציוד לחיילים הבריטים שהיו באותה עת, ראשיתה של מלחמת העולם השנייה, בצפון אפריקה. הנה חלק מרשימת המצאי, שאותה תוכלו לראות מתחת למים: משאיות, ג'יפים, עשרות אופנועי BSA, תחמושת, נושאי טנקים, שני קטרים לרכבת, ואפילו מאות מגפי גומי. כולם השתמרו היטב (כולל הצמיגים בכלי הרכב ומד המיילים במשאיות), כמעט כפי שנתגלו לעיניו של ז'אק קוסטו, הצולל המיתולוגי, שחשף את הספינה לראשונה בשנת 1956.
 

 
קוסטו הביא צילומים מהמקום, אולם הספינה נחשפה שנית רק בשנות התשעים, על-ידי הישראלי דודו ורד, שיצא למקום בשליחות מגזין "ים".
צוללים מגיעים לכאן בספינה משארם א-שייח' או מאורגדה, וסביר להניח שלא תהיו כאן לבד. בכל מקרה, ככל שתקדימו להגיע לכאן, כך טובים הסיכויים שתיהנו מצלילה משובחת יותר.

בנוסף, לא תמיד הים כאן שקט ואתם גם עשויים להיתקל בזרמים חזקים, מהירכתיים לחרטום או מהחרטום לירכתיים.

בגלל גודלה של הספינה והעומק שבו היא נמצאת, מומלץ לערוך כאן שתי צלילות. כך לא רק שתוכלו לסקור היטב את שטח הספינה וסביבתה, אלא גם תראו, אם לא צפוף מדי, להקות גדולות של דגי ים פתוח, דקרים גדולים, נפוליאונים, טונות ואפילו כרישים. על הסיפון תמצאו עקרבנונים ותנינונים.

הצלילה הראשונה תהיה כרגיל עמוקה יותר, לעומק של 30 מטר, כאשר היעד שלכם הוא אזור הירכתיים. הספינה שלכם תעגון קרוב למרכז הספינה בעומק של 12 עד 14 מטר. אתם תרדו עם החבל, באיטיות ובזהירות. תוך כדי כך תחושו בזרם, שייעלם כאשר תנחתו על הסיפון.

נצלול לאורך דופן הספינה, בצד המזרחי שלה, ונרד לתחתית האזור המופצץ, שם נראה את המשוריינים. נמשיך לכיוון המדחף, בעומק של 30 מטר, ומתחתיו נראה את הדקרים גדולים.

זה הזמן להקיף את הירכתיים, ולהתחיל לעלות לאורך הסיפון, שעם השנים נאחזו בו אלמוגים רכים וצבעוניים. כאן גם נראה את המקלעים נגד מטוסים, שבאוקטובר 41' החטיאו את המפציצים הגרמניים. מכאן נמשיך לעבר מרכז הספינה, בריחוף מעל האזור המופצץ.

בצלילה השנייה, אחרי שלוש שעות של מנוחה ופינוקים בספינה, נרד לעומק של לא יותר מ-20 מטר, כאשר היעד הפעם הוא לב ה׳טיסלגרום׳ והחלק הקדמי שלה.

נרד על החבל וננחת ליד הגשר של הספינה. מכאן נמשיך לכיוון החרטום, שם נמצא שני פתחים גדולים, ברוחב של כ־10 עד 15 מטר, המובילים אל תוך בטן ה׳טיסלגרום׳, לשתי קומות שבהן אוחסנו המשאיות והאופנועים. בחלקו האחורי של הפתח האחורי, מצדו הימני, כשמביטים לכיוון הירכתיים, תוכלו להבחין במעבר לפנים הספינה מתחת לגשר, שאורכו 15 מטר. כאן כדאי מאוד להשתמש בפנס. מכאן תמשיכו לכיוון החרטום ובדרך תראו את טילי הטורפדו ואת קטר הרכבת. החזרה על החבל תיעשה, כרגיל, עם חניות ביניים.

חזרה לעמוד ספינות טבועות בים האדום
  • share_icon1
  • share_icon2
  • share_icon3
שמורות טבע
  • שמורת נואיבה  
  • שמורת ההר הגבוה
  • שמורת ראס נצרני
  • שמורת ראס מוחמד
מעברי גבול
  • מעבר טאבה לסיני 
  • מעבר רבין לעקבה 
  • מעבר רכב לסיני
  • נוהל מעבר גבול
טיולים ומסעות
  • עין חודרה
  • ג'בל סירבל
  • ג'בל אום שומר 
  • ההר הגבוה וסנטה קטרינה
  • עין אום אחמד וקניון הצבעים
לטייל על בטוח
  • ביטוח נסיעות לסיני
  • ביטוח צלילה 
  • ביטוח לרכב ישראלי 
  • שרותי סיוע למבוטחים
  • הנחיות למעבר רכב 
כל הזכויות שמורות ל-GoSinai ©