ספינות טבועות בים האדום

מסתכלים בעיניו של בן, או בת הזוג, מסמנים עם הבוהן כלפי מטה, מותחים את היד כלפי מעלה ומשחררים אוויר מהמאזן. כאשר הראש כבר שקוע במים, מתהפכים כמו ברווז, דוחפים קצת עם הרגליים ומתחילים לרדת למטה. עוד מעט, כשהעיניים יתרגלו לתנאי הראות שמתחת למים, ואחרי שנשקע כמה מטרים נוספים, תתגלה לפתע צללית כהה של גוף גדול. אתה יודע שזו אינה שונית, וככל שאתה מתקרב אליה קווי המתאר הרבה יותר ברורים. ספינה שפעם חצתה ימים, או אוקיינוסים, יכלה לסערות, שעל סיפונה התנפצו גלים ובגשר הפיקוד שלה ישבו מלחים בשר ודם, נחה עכשיו בדממה את מנוחתה האחרונה.

הסטי"ל באילת
צילום: ניקולה ברקה
לפני שנים לא רבות, במזרח טורקיה, חיפשו ארכיאולגים את שרידיה של תיבת נוח. לא פחות. החפירות בהר אררט לא העלו דבר, אולם מי שמחפש קשר כלשהו לאותו ספן מקראי, ימצא אותו דווקא באילת, כ־100 מטר מחוף הווילג', בעומק של 25 מטר, שם מצאה את מנוחתה האחרונה ׳אח"י סופה׳, שעם הרבה חוצפה ישראלית חולצה מנמל שרבורג שבצרפת במבצע שכינויו הרשמי היה "תיבת נוח".
להמשך הקריאה >>
היתוש
צילום: מישל בראונשטיין
בבית העלמין הצבאי לספינות באילת נחה את מנוחתה האחרונה ספינה אמריקנית קטנטנה, שבישראל קיבלה את השם ׳יתוש׳. יש לנו דבורים ויש לנו דבורות והיתוש, בהתאמה, אף קטן יותר. תהילתם המפוקפקת של היתושים הייתה בשנות ה-60 במלחמה הנוראית בווייטנאם. הספינות הקטנטנות האלה שימשו את הצבא האמריקני להזזת כוחות חי"ר בשייט נהרות.
להמשך הקריאה >>
הטיסלגרום
איור: שלמה כהן
בשישי באוקטובר, בשנת 1941, בין שאאב עלי לשאאב מחמוד, בשעה אחת וחצי בלילה, הפציצו את ספינת המשא הבריטית, ה׳טיסלגרום׳ שני מטוסים גרמניים, שהגיעו מהאי היווני כרתים. שניים מהטילים פגעו בחלק האחורי של הספינה, שכעבור דקות לא רבות החלה לשקוע אל מקום מנוחתה האחרון, בעומק של 30 מטר. תשעה מחיילי הצי הבריטי קיפחו את חייהם ושנים רבות לאחר מכן נהגו ספינות בריטיות שעברו במקום להוריד את הדגל לחצי התורן ולהתייחד עם זכרם.
להמשך הקריאה >>
הדנרייבן
איור: שלמה כהן
אנו נמצאים בשאאב מחמוד, שונית אלמוגים ארוכה ומרוחקת מהחוף, הנמצאת ממערב לראס מוחמד וממזרח למצרי ג'ובל. בחלק הדרום מזרחי של השונית ניצב מגדלור, ומשום כך נקרא המקום Beacon Rock. צפונית מערבית למגדלור, על קרקעית הים, נחה כבר עשרות רבות של שנים ספינת משא בריטית, ה׳דנרייבן׳ ועולם החי שסביבה, הדקרים והגרזינונים בבטן הספינה, מספקים חוויות מדהימות, שלאחריהן תמיד תרצו לחזור לכאן.
להמשך הקריאה >>
הקרנטיק
איור: שלמה כהן
שישה שבועות לאחר הטביעה גילה אחד הצוללים חלק מהמטען היקר. בסך הכל הועלו ליבשה מטילי זהב בשווי של 32 אלף ליש"ט. שאר הזהב מעולם לא נמצא. הצוללים של חברת הביטוח לוידס עזבו את המקום והשאירו אותה וחלק גדול ממטענה לבדואים שבמשך כמה חודשים צללו אליה אינספור פעמים (בצלילה חופשית) כדי לנסות ולדלות ממנה מטען יקר.
להמשך הקריאה >>
ג'יאניס D
איור: שלמה כהן
לספינה יש גם עבר מרתק. שלמה כהן - המאייר, המושך בעט והאגדה - טען כי באחת מצלילותיו הראשונות במקום הבחין באנטנות רבות שכבר לא נמצאות. ייתכן, לדבריו, שהספינה שימשה למטרות ריגול. זאת ועוד: כהן ניסה להגיע לרישומי הבעלות על הספינה ולא העלה דבר, מה שתורם לאווירת המסתורין סביבה. גם שמה של הספינה, ׳ג'יאניס ד׳, ניתן לה על-ידי צוללים שקראו כיתוב בנוסח כזה על הארובה. שמה האמתי הוא דווקא ׳מרקוס׳...
להמשך הקריאה >>
  קריסולה
איור: שלמה כהן
ה׳קריסולה׳ הייתה ספינת משא יוונית, 106 מטר אורכה והיא יכלה לשאת מטען במשקל של 3,700 טונות. ב-30 באוקטובר 81', עם כל העוצמה והמאסה הזאת, היא שייטה במהירות מופרזת והתנגשה בשונית. חרטום הספינה נהרס לחלוטין והיא טבעה במקום. למרבה המזל, צוות הספינה ניצל.
להמשך הקריאה >>